mandag den 25. november 2013

Huset ved banen del II

Så kom jeg tilbage igen foran arbejdsbordet.

Og vi fortsætter fra hvor vi slap, alt er nu tørret og de limvædede karklude er hårde som sten.
For at få noget ordentligt græs på landskabet så ville jeg prøve med en hjemmelavet grassmaster, men jeg må da ærligt indrømme at det ikke var nogen succes. så det blev i stedet rullegræs, i forårs farve.


Og når man vælger forårs farve, så er det jo vigtigt at tænke på at man så har valgt hvilken årstid man arbejder i. det nytter ikke noget at placere æbletræer med fine æbler på, da det vil forvrænge billedet helt. Var det en form for natur nittetæller eller??

Nå nå, det var lige et lille sidespor, og vi skal tilbage igen.

I den tid som jeg hår gået og ventet på at dioramaet skulle tørre, så jeg kunne komme videre, så har jeg gået og bikset et hus sammen.

huset er simpelt, det er mit første hus, så der er stadig plads til forbedringer. Men kort fortalt, så er det lavet af 1,5mm skiltekarton, taget er auhagen byggeplader, vinduerne er overhead film hvor der er sat tynde strimler labels på, for at indikere sprosser osv. det var bestemt ikke nemt, og jeg vil meget gerne have en anden løsning end dette, da det tager lang tid og ikke bliver det smukkeste.



Men her har vi så huset sat på dioramaet.

Som den skarpe kan se, så passer mit diorama ind på en hylde i en ikea reol.
Det var det kompromis jeg måtte indgå med min kæreste.  Selvom hun respekterer min dejlige hobby, så syntes hun ikke at hele hytten skulle tapetseres til med MJ, så vi indgik det komprimis at jeg fik en hylde til at lave et diorama på, og når vi begge så er færdige med at studere, og vi får et hus, så skal hun have et walk-inn før jeg får plads til modeljernbane.
Man elsker hende, og må respektere hende, så når vi får et hus, så kan det bestemt kun gå for langsomt med at få det bygget til hende. så jeg selv kan komme igang. 

Så er skinnerne kommet på, og et par køer, bare lige for at se hvordan det kommer til at se ud i sidste ende. Men der er stadig mange timer tilbage, før end vi er i nærheden af at være færdige.
Skinnerne er Roco, i de lange stykker, så er man fri for så mange samlinger. og indtil videre er de langt i ballast, mærket kan jeg ikke huske men det er købt i Felderbanen.

Nu er broen også kommet på plads, den er lavet i pap, skåret i 100% frihånd, da jeg ikke lige vidste hvordan det skulle se ud, så må man jo prøve sig frem.
Gelænderet er loddet sammen, med kobbertråd og kobber søm.

For at få den rette patinering af skinnerne, så tog jeg et par billeder af skinner osv, fra Horsens og Kolding, hvor jeg hver dag tager toget imellem, og så var det ellers hjem og blande farve, og hvis jeg selv skulle sige det, så er det da helt okey ;-)

Man skal huske den sorte rende imellem skinnerne, da der på denne strækning befordres relativt langsomt, så ligger den meget tættere i midten end hvis det var de strækninger hvor der køres væsentligt hurtigere.


Hvordan laver man lige hegnspæle der er naturtro til skala HO?
joo det gør man ved at have en god ven som har alt i søm, skruer osv. og han havde da lige nogle små fine kobbersøm, som jeg godt måtte få en håndfuld af. mange tak sir jeg.
hovedet blev klippet af og de blev slebet flade, så det passede bedre til en træpæl.


Så gemmer vi lige nogle flere billeder til næste gang.

Håber du hygger dig ved at læse om mit projekt.

Vi ses i Diorama Del III


Ingen kommentarer:

Send en kommentar