tirsdag den 22. oktober 2013

Hs 363

På en tur til vejle kom jeg forbi Trinbrættet , det er ved at være nogle år siden. Men det var dengang de lå ved banegården i en stor boligblok.
En herlig entusiastisk person tog imod mig og vi fik en snak og vind og vejr. og inden jeg så mig om, havde jeg fået købt en lille mængde byggematerialer og et ombygningssæt til sorte anna.

Så nu skulle jeg begive mig ud i mit først lille projekt.
Jeg skulle bygge min første Hs'er og nr 363. grunden til dette nummer er at den står på jernbanemuseet i Odense, og jeg vil uden tvivl gætte på at rigtig mange har savlet over denne lille fine maskine.

Doner maskinen blev købt billigt på qxl.dk og så var det ellers igang.

For at gøre plads til dekoderen, blev jeg nød til at fjerne en del af den metalklods, det nemmeste var at spænde hele undervognen fast i en skruetvinge og så fjerne det med en nedstryger. problemet med dette indgreb var dog at det gav utrolig meget bagvægt. Men det må jeg rode bod på når overdelen skal sættes på.

Så var det tid til at lave overdelen.
Overdelen er en resin model med plastcard detaljer og hvidmetal støbte detaljer. alt i alt en meget pæn overdel, som nok skal blive fin.
For en nittetæller, kunne det hurtigt blive et livsprojekt at få den 100 % korrekt. men som sagt, så var dette mit første projekt.


De forskellige løsdele blev sat på, og overdelen var efterhånden klar til at blive malet. det hul som er i taget, er der hvor klokken skal sidde. den har jeg af gode årsager ikke sat på endnu. 





Så blev der malet og samlet. Jeg har limet mere vægt ind i overdelen bag røgkammer døren. men der mangler stadig en masse detaljer. så som trin, kobberrørene langs siden og lys.
overdelen er skruet gennem fleischmann undervognen og op i skorstenen. Dekoderen ligger inde midt i lokomotivet, da jeg ikke ville have den liggende oven på motoren. 
Men nu har jeg mig da en Hs 363. og indtil videre er jeg da godt tilfreds.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar